Burpees.... je gaat er van houden!!

Bij de naam alleen al wordt je toch een beetje ongemakkelijk. Voor diegene die de burpees regelmatig uitvoeren weten precies wat ik bedoel. Je krijgt ze, bij Bootcamp Lelystad, als je de vorige training bv. je horloge (niet meer vergeten Rein) of bidon hebt laten liggen… Ze staan synoniem voor een soort ‘punishment’ workout!Bootcampers die leuk “Yeah Burpees!” roepen als verteld wordt dat ze in de training voorkomen doen dat natuurlijk niet omdat ze er zó dol op zijn…..en doe je dat wel dan ben je naar mijn mening niet goed bij je hoofd?! Ik weet namelijk niet één oefening die het schelden zo aanmoedigt in een workout als de burpees.


If burpee had an altenate name, it would be ___”. Hier komen er een paar!

Hell 
Torture

Suck jumps

Killing

The devil

Satan’s idea of fun

My ex-wife 😂!

Awful!!

Eigenlijk is het een oefening die iedereen ‘loves to hate’ maar we weten ook wel dat de voordelen vele malen groter zijn dan het niet leuk vinden om het te doen. En wat kan er nou moeilijk zijn aan in een squat naar de grond, borst en benen op de grond, in push-up positie omhoog in een squat en een verticale sprong omhoog. En dat zo efficiënt en snel mogelijk.

Als je de burpee regelmatig doet, weet je dat er geen één spiergroep is die hiervoor een vrijbrief krijgt. Het is de perfecte ‘full body exercise’ en door de explosieve sprongen is het een ware intensity oefening. Daarom is de burpee zo zwaar…..kracht en uithoudingsvermogen!!!

5 redenen om van burpees te houden. ❤

1. Burpees zijn simpel.
Je hebt er niets voor nodig alleen je lichaamsgewicht, tenzij je een vest met gewichten wil dragen…..over doorslaan gesproken straks meer! De burpee kan je overal doen en zijn perfect te combineren in je training, burpee box jumps, burpee push-press, burpee squat jack etc. Voor de meeste mensen is het een prima start oefening ook als je ze nog niet zo goed onder controle hebt.

2. Burpee is een functionele fitness oefening.
Bij de burpee worden alle belangrijke spiergroepen aan het werk gezet. Je armen, borst, billen, benen, hamstrings, kuiten, en je buik. Na een paar reps van deze ‘suckers’ voelt je lichaam als lood! Je gebruik natuurlijk het hele lichaamsgewicht, wat weer perfect is voor het opbouwen van je spier uithoudingsvermogen.

3. Burpees geven je uithoudingsvermogen een boost.
Anaerobic, is een Grieks woord wat letterlijk betekent, leven zonder lucht mmm…..komt het je enigszins bekend voor?! Een anaerobic oefening is kort en onder hoge intensiteit dus als je met een hoge intensiteit je burpee uitvoert (wat ‘echt’ niet zo makkelijk is) bouw je aan je spier uithoudingsvermogen en zal je ook aan het uithoudingsvermogen van je longen en hart werken. Waardoor je sneller en harder in een korte tijd een oefening kan uitvoeren….win win situatie!!

4. Burpees zijn perfect voor gewichtsafname.
Doe ze snel met een hoge intensiteit en je hebt een echte calorieën verbrander waar je ‘u’ tegen zegt (de hele dag)! “Yeah burpees!”

5. Burpees je gaat er van houden?!
Op het moment dat je vol in je burpees zit en je hapt naar zuurstof, je hart het allemaal niet meer bij kan houden denken we allemaal wat voor ellende is dit, wat doe ik mijzelf aan? Maar als je uiteindelijk klaar bent met je burpees dat gevoel dat je gewoon door bent gegaan en iets bereikt hebt, dat gevoel wint het nooit van het afzien! En als je dan ook nog na een tijd resultaat zult zien in je uithoudingsvermogen je wordt sneller, beter in het uitvoeren dan weet je het zeker……misschien ga ik toch stiekem van de burpees houden!!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *