Wat is de beste manier om af te vallen...

Duursporten zoals spinning, hardlopen en cardio training zijn heel erg populair maar zorgen deze sporten wel voor het gewenste resultaat?Zeker met betrekking tot afvallen wordt gekozen voor deze sporten maar is dit de juiste keuze?

“Nee, op basis van ervaren trainers en wetenschappelijk bewezen feiten is dit zeker niet de juiste keuze!”

Cardio met een hoge hartslag, cardio met een lage hartslag of toch krachttraining?

De meeste sporters zien door de bomen het bos niet meer en ook door de vele verschillende adviezen raak je helemaal de draad kwijt.

Een interval training met een hoge intensiteit is de meest effectieve manier om af te vallen. Deze manier van trainen zorgt voor een hoge vetverbranding en een blijvende verhoogde stofwisseling. De training moet bestaan uit krachttraining (effectieve oefeningen met losse materialen) waarbij je tegelijkertijd meerdere spiergroepen aanspreekt in combinatie met cardiovasculaire oefeningen gericht op het uithoudingsvermogen, bijvoorbeeld de concept II roeier.
Een marathon loper doet aan langdurige cardio training en is daarom een goed voorbeeld van iemand die aan duursport doet.

De sprinter is een perfect voorbeeld van iemand die aan high intensity interval training (kracht en cardio) doet!

Voor welk lichaam wil jij trainen?

Van langdurige cardio trainingen op een constant niveau stijgt je cortisolniveau en dit is niet gunstig! Cortisol is een hormoon die je lichaam kan aanmaken en deze wordt ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysieke stress als psychologische stress. Het lichaam ziet de langdurige cardio sessies als een soort fysieke vorm van stress en daardoor stijgt het cortisolniveau van je lichaam. Een verhoogd cortisolniveau versterkt je eetlust en honger naar suiker en voedingsmiddelen met een hoge glycemische waarde in combinatie met veel vet. Deze voedingsmiddelen werken kalmerend, als een soort antidepressiva, en verhogen het serotonine- en endorfineniveau in de hersenen dat gedaald is als gevolg van een hoog cortisolniveau. Het stofwisselingsproces van je lichaam gaat steeds langzamer werken en hierdoor ontstaat ook het fenomeen skinny fat. Je hebt en/of krijgt een slank lichaam (maar zeker geen mooi en strak lichaam) met toch een te hoog vetpercentage. Dit slanke lichaam is het gevolg van slecht en te weinig gezonde en verantwoorde voeding.

Interval training op een hoge intensiteit in plaats van die langdurige saaie cardio sessie’s zal je helpen om snel overtollig lichaamsvet te verbranden. Veel sporters die dan willen afvallen gaan trainen op de cardio toestellen in de fat burn zone. Hierbij verbrand je slechts enkele kcal meer dan wanneer je helemaal niet aan sport doet! De “fat burn zone” word ook vaak op de cardio toestellen zelf aangegeven. Het staat voor een training op een hele lage hartslag, te laag. Dit is absoluut niet de manier om opgeslagen lichaamsvet te verbranden. Met langdurige, saaie en langzame cardio trainingen zul je absoluut geen resultaten boeken!

Wil je echte resultaten behalen dan moet je korte en intensieve trainingen volgen. Je hoeft ook niet elke dag te trainen om aansprekende resultaten te behalen, drie tot vier trainingen per week met een hoge intensiteit zorgen voor goede resultaten. Een korte intensieve training moet ongeveer 1 uur tijd in beslag nemen.

Nog een veelgehoord fabeltje is dat je pas na 20 minuten trainen vet gaat verbranden?!
Dit is helemaal niet waar, je gaat meteen al vet verbranden; we verbranden de gehele dag door lichaamsvet en als je de ruststofwisseling van je lichaam wilt verhogen dan moet je drie tot vier keer per week aan krachttraining doen. Cardio toestellen zijn prima apparaten om op te trainen alleen niet als je wilt afvallen!

Het komt maar heel weinig voor dat zowel de cardio machines als de krachttraining op de goede manier wordt toegepast!

Dit heeft in grote mate te maken met de verkeerde cq. slechte instructie van de meeste trainers. Zij beschikken niet over de juiste kennis en kunnen geen effectieve trainingen geven en daardoor blijven de meeste sporters nog steeds denken dat ze overgewicht kunnen verliezen door veel aan cardio te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *